Kitchenaid

Sådan undgår I tilsætningsstoffer i maden

Vi vil alle sammen vores børn det bedste, men det bliver sværere og sværere at navigere i junglen af gode råd om alt fra parabener til iPads. Som forældre får vi tudet ørene fulde af, at både det ene og det andet er skadelig for børn, og nogle gange kan man undre sig over, hvordan de små overhovedet stadig er i live. Tilsætningsstoffer er især udråbt som en af de helt store syndere, og de kan faktisk også være allergifremkaldende i nogle tilfælde.

Økologi

Som en reaktion på de mange advarsler er mange forældre begyndt at købe økologisk til børnene. Økologi er et nemt koncept at forholde sig til, og det bliver af mange opfattet som en kvalitetsgaranti, der sikrer børnene.

Økologi er dog ikke nødvendigvis svaret på alt, når det kommer til mad. En del tilsætningsstoffer er stadig tilladte i økologi, og samtidig er kvaliteten ikke nødvendigvis bedre end ved et konventionelt produkt.

En af grundene til, at økologiske produkter har fået et godt ry, er, at mange producenter ikke bare går op i økologi, men også i bæredygtighed og sundhed. Derfor er økologiske produkter nogle gange af meget høj kvalitet – og det brand udnytter andre producenter til at få deres økologiske produkter til at virke sundere, end de egentlig er.

Styr på ingredienserne

Selvom økologi er et rigtig godt skridt på vejen, er det derfor ikke nødvendigvis den bedste løsning for dig og dine børn. Den eneste måde at være helt sikker på, hvad du giver dine børn, er ved at spise såkaldte ”whole foods”. Whole foods er mad, som kun består af ”hele” ingredienser – altså uden nogen form for tilsætningsstoffer eller farve og så uforarbejdede som muligt. Whole foods dækker for eksempel over korn, grøntsager og linser.

Konceptet er især populært i USA, hvor fødevaresikkerheden er langt dårligere i Danmark, men der er god grund til at lade sig inspirere. Ofte er whole foods nemlig også simple at tilberede, så hverdagen bliver både sundere og nemmere.

Et godt bud på en whole food-ret er wok med ris, grøntsager og cashewnødder eller en kage med blandt andet dadler, kakaopulver og banan. Nettet svømmer over med opskrifter, så prøv dig frem, og lær de gode tricks at kende.

Bag selv

En anden god måde at gøre jeres hverdagsmad mere naturlig på, er ved at bage brød selv. På den måde undgår I tilsætningsstoffer, og brødet er oftere langt sundere end det, man køber. I kan samtidig tilpasse brødet til lige præcis jeres familie – prøv for eksempel at blande hakkede nødder eller oliven og hvidløg i bollerne. Det giver nogle rigtig lækre smagsnuancer, som man sjældent finder i færdigkøbt brød.

Hvis du ikke er tosset med ideen om dej i køkkenet, kan vi kun anbefale at investere i en røremaskine, som gør det meste af arbejdet for dig. KitchenAid laver blandt andet nogle rigtig gode maskiner, som kan klare det meste – og så kan børnene også være med til at blande ingredienserne til dejen. Med en god foodprocessor og en røremaskine er du rigtig godt på vej til mere whole food, og du vænner dig hurtigt til at tænke i gode ingredienser, når du skal bage eller bare lave aftensmad.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *