Sådan giver du dit barn de bedste søvnbetingelser

Vi ved alle, at søvnen er en af de vigtigste grundsten for et sundt helbred. Søvnen gør, at mennesket kan klare alle de stimuli, det bliver udsat for i løbet af dagen – psykisk såvel som fysisk. Søvn kan ikke undværes, og den bør være af høj kvalitet så ofte som muligt, hvorfor det bør prioriteres højt. Når det drejer sig om et barn, er søvnbehovet endnu større, da barnet skal vokse sig sundt og have masser af energi til den næste dag. Men hvordan giver man så sit barn de bedste søvnbetingelser? Læs med her og få gode tips samt interessant viden om emnet.

Uden søvn duer helten ikke
Søvn gør, at kroppen har ro til at forny sig. Uden søvn bliver mennesket sårbart overfor infektioner og psykiske påvirkninger. Mangel på søvn kan også føre til manglende koncentration og overskud samt øget uro og gråd. Den gode søvn kan opnås gennem gode sovevaner, og hos børn er det forældrene, der skal stå i spidsen for denne, for at give barnet de bedste betingelser for en optimal vækst og udnyttelse af dagligdagen.

Betingelser for en god søvn
Der er flere ting, der gør sig gældende i kampen om en god nats søvn. Det er først og fremmest vigtigt, at værelset som barnet sover i, er relativt stille, mørkt og køligt. Derudover skal sengen passe med barnets alder og udvikling. For at optimere forholdene i barneværelset, kan du med fordel købe mørklægningsgardiner for at opnå et helt mørkt rum, og det kan også være en god idé at lufte ud kort inden sengetid, så der er masser af frisk luft til stede, når barnet skal falde i søvn. Madrassen er også en ekstremt vigtig faktor, idet barnet – afhængig af alder – bruger mellem 10 og 18 timer på den dagligt. Vælg derfor en skummadras af god kvalitet, som giver dit barn den støtte og varmeregulering, der er behov for, når målet er den bedst tænkelige søvn. Find skummadrasser her.

Sove- og putterutine
For at gøre søvnprojektet lettest muligt, er en god soverutine vejen frem. Hav en fast tidspunkt hver aften, hvor I sammen gør klar til at tage til drømmeland. Afhængigt af barnets alder og søvnbehov, kan I for eksempel beslutte jer for, at I hver aften kl. 19 går ud og får nattøj på og børster tænder. Herefter kan det være, at en godnathistorie er passende, og det kan også være, at I har noget andet, der får lige præcis jeres barn til at falde til ro. Selve putteritualet kommer herefter, og selvom det ikke anbefales, at I bruger mere end 5-15 minutter, så kan I sagtens bruge de minutter konstruktivt og sørge for, at barnet er trygt og soveklar. Er der noget, barnet vil have vendt? Så få også det klaret nu, således at barnet ikke behøver ligge og gruble over det og derfor ikke kan falde i søvn. Vigtigst af alt handler det om, at I finder jeres helt egen rutine – og gentager den. Dette skaber nemlig den nødvendige stabilitet.

Rigtig god fornøjelse med projektet!

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *